مهارت آشپزی

آموزش پخت لذیذترین غذاها

مهارت آشپزی

آموزش پخت لذیذترین غذاها

طرز تهیه مربای به خانگی نگینی شده خوشمزه و آسان

مربای به یکی از انواع مرباهای پر طرفدار و بسیار خوشمزه در کشورمان است که مانند انواع مربا به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو می شود. مربای به را می توانید به همراه خامه صبحانه ، کره یا انواع پنکیک سرو کنید.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید یک شیشه مربا تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری مربا به تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.


مواد لازم مربای به

  • هل ۲ عدد
  • به ۵۰۰ گرم
  • شکر ۵۰۰ گرم
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای به قرمز با عسل , مربای به خانم گلاور با گردو , xvc jidi lvfhd fi


طرز تهیه مربا به نگینی

برای تهیه مربا به خانگی ابتدا به ها را می شوییم و پوست می گیریم و از وسط نصف می کنیم و هسته های داخل آن ها را می گیریم و روی تخته آشپزخانه به هر مدلی که تمایل داریم برش می دهیم حتی می توانیم از قالب های متفاوت استفاده کنیم تا مربا به زیباتری داشته باشیم.سپس به ها را در قابلمه ای می ریزیم و شکر را روی به ها می ریزیم و ۶ لیوان آب نیز اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا بجوش بیاید و بعد حرارت را کم می کنیم تا به ها به مدت ۳ ساعت خوب بپزندو به رنگ قرمز در بیاید و به غلظت مطلوب شما برسد 


پس از گذشت ۲:۳۰ دقیقه به مربا سر می زنیم و اگر قرمز شده بود،دانه های هل را به صورت پوست کنده شده داخل مربا می ریزیم و زعفران دم کرده را نیز می افزاییم و اجازه می دهیم تا ۵ دقیقه دیگر مربا بپزد و اگر به غلظت مطلوب رسیده بود از روی حرارت قابلمه را بر می داریم و آبلیمو را اضافه می کنیم و آرام با قاشق مخلوط می کنیم تا به ها له نشوند.اگر هنوز غلیظ نبود صبر می کنیم تا ۳۰ دقیقه دیگر به غلظت مطلوبمان برسد.دقت باید کرد که مربا پس از خنک شدن غلیظ تر می شود پس نباید بگذاریم خیلی سفت شود. تامل می کنیم تا مربا کاملا سرد شود و در شیشه می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.نوش جان

طرز تهیه کتلت گوشت یا شامی کباب خوشمزه

کتلت گوشت یا شامی کباب نوعی غذای سریع و خوشمزه است که از ترکیب گوشت، سیب زمینی، پیاز تهیه شده است. شامی کباب بیشتر در مازندران رواج دارد و با نان یا برنج سرو می شود. کتلت گوشت وعده ای مناسب برای کودکان در حال رشد و همچنین ورزشکاران است. امروز قصد داریم تا دستور پخت و طرز تهیه شامی کباب کتکت گوشت را به شما آموزش دهیم.


مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت (شامی کباب)

  • گوشت چرخ شده: 300 گرم
  • پیاز درشت: 1 عدد
  • سیر: 2 حبه
  • تخم مرغ: 4 عدد
  • سیب زمینی: 100 گرم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه کتلت گوشت | سلام دنیا

دستور پخت کتلت گوشت (شامی کباب)

1. آماده سازی مواد اولیه شامی کباب

ابتدا سیب زمینی را پوست کنده و با درجه ریز رنده می کنیم. پیاز را پوست کنده و آن را هم رنده ریز می کنیم حالا ظرف را کج کرده . آب سیب زمینی و پیاز را جدا می کنیم. (جدا سازی آب مواد در همین حد کفایت می کند.)


2. طرز تهیه کتلت گوشت

داخل ظرف مناسبی تخم مرغ ها را شکسته به آنها ادویه می افزاییم مخلوط می کنیم تا از حالت لختگی خارج شود. سپس گوشت، سیب زمینی و پیاز را به آنها اضافه می کنیم و حسابی ورز می دهیم. و حالا مواد کتلت آماده است اگر زمان دارید بهتر است آن را یک ساعت داخل یخچال بگذارید.

3.تهیه کتلت گوشت

داخل تابه ای را کمی روغن ریخته و روی حرارت قرار می دهیم سپس از مواد کتلت به اندازه یک نارنگی کوچک برداشته و آن را به شکل دلخواه در آورده به آرامی داخل روغن گذاشته با حرارت متوسط دو طرف آن را سرخ می کنیم. بعد از پخت کامل روی دستمال روغن گیر گذاشته و داخل ظرف سرو قرار می دهیم و با نان تازه و سبزی خوردن سرو می کنیم.

منبع: سلام دنیا

طرز تهیه کیک پنبه ای خوشمزه با شیر و بدون جوش شیرین

کیک پنبه ای یکی از کیک های خوشمزه و پرطرفدار است که بافت بسیار نرم و لطیف و پفداری دارد. این کیک هم برای یک عصرانه فوق العاده مناسب است و هم می توان برای انواع جشن ها آن را سرو کرد. مزیت این کیک برای تهیه در جشن ها این است که حجم آن را می توان به سادگی دو تا سه برابر کرده و با خامه و اسمارتیز و ... تزئین کرد. در این آموزش شیرینی پزی قصد داریم تا طرز تهیه کیک پنبه ای با شیر و بدون جوش شیرین را که از سایت آشپزی حرفه ای  پارسی دی گرفته ایم به طور کامل توضیح دهیم. با ما همراه باشید.


مواد لازم برای تهیه کیک پنبه ای

  • یک پیمانه شکر
  • دو پیمانه آرد سفید
  • سه عدد تخم مرغ
  • سه قاشق غذاخوری گلاب
  • نصف پیمانه روغن
  • نصف پیمانه شیر
  • نوک قاشق غذاخوری وانیل
  • یک قاشق غذاخوری زعفران دمکرده
  • نصف قاشق مربا خوری بکینگ پودر


دستور پخت کیک پنبه ای

طرز تهیه کیک پنبه ای بدون جوش شیرین

مرحله ۱

ابتدا همه مواد را به میزان لازم از قبل آماده کرده و کنار دستتان قرار دهید، زیرا مراحل آماده سازی این کیک باید به سرعت انجام شود تا کیک حالت پنبه ای داشته و پوک نشود.

 

مرحله ۲

یک قالب کیک با اندازه ۲۰ سانتی متر و ارتفاع ۱۲ سانتی متر و به شکل گرد آماده کنید. قالب را با کمی روغن چرب کرده و سپس آرد بر روی آن بپاشید. فقط کف قالب را چرب کنید و از چرب کردن دیواه ها پرهیز کنید، زیرا چرب کردن دیواره ها مانع از پف کردن کیک می شود. آماده سازی مواد کیک حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد. در این مدت بهتر است تا فر را روشن کرده تا گرم شود.

 

مرحله ۳

در این مرحله دو کاسه آماده کرده و زرده و سفیده تخم مرغ را از همه جدا کرده و در این کاسه های مجزا بریزید. ابتدا سفیده تخم مرغ را با دور تند هم زده تا کاملا حجم دار و پفکی شود. سفیده باید به گونه ای باشد که وقتی کاسه را بر می گردانید، از ظرف بیرون نریزد. سپس شکر و وانیل را به زرده تخم مرغ اضافه کرده و شروع به هم زدن کنید. زرده ها را تا زمانی هم بزنید که کرم رنگ و کشدار شود. می توانید ابتدا با دور آهسته همزن زرده ها را هم زده و سپس در حالت دور تند قرار دهید.

 

مرحله ۴

اکنون به ظرف حاوی زرده تخم مرغ و شکر و وانیل، نصف پیمانه روغن مایع اضافه نمایید. این ترکیبات را هم زده و سپس شیر را اضافه کنید. مجددا به مدت یک دقیقه این مواد را هم بزنید.

 

مرحله ۵

اضافه کردن گلاب و زغفران به این کیک کاملا سلیقه ای است. حتی می توانید به جای گلاب و زعفران، پودر شکلات یا پودر قهوه به کیک اضافه کنید تا کیک پنبه ای شکلاتی یا کیک پنبه ای با طعم قهوه داشته باشید. با این حال در این قسمت ما اضافه کردن گلاب و زعفران را توضیح دادیم که طعم فوق العاده ای به این کیک می بخشد. سه قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری زعفران دمکرده را به مایه کیک اضافه کرده و هم بزنید.

 

مرحله ۶

آرد و بکینگ پودر را الک کنید. سپس مرحله به مرحله و آرام آرام آرد و بکینگ پودر را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کنید. با هر باز اضافه کردن آرد و بکینگ پودر به آرامی و با قاشق این مواد را هم بزنید. دقت کنید که مواد باید کاملا با هم ترکیب شده و هیچ گلوله ای داخل این ترکیب مشاهده نشود. در نهایت سفیده تخم مرغ را به این مواد اضافه کرده و هم می زنیم.

 

مرحله ۷

این مواد را در داخل قالب کیک ریخته و در فری که از قبل گرم شده با درجه حرارت ۸۵ درجه سانتی گراد و به مدت ۴۵ دقیقه قرار دهید. پس از پخته شدن و برای اطمینان از پخت، می توانید یک خلال دندان را داخل کیک کنید. اگر ترکیبات کیک به خلال دندان نچسبد، کیک آماده شده است. برای اینکه کیک خرد نشود، ابتدا صبر کنید تا کمی سرد شده و سپس کیک را از قالب جدا کنید.

 

مرحله ۸

اکنون کیک آماده شده است و زمان تزئین کیک فرا رسیده است. تزئین کیک کاملا سلیقه ای است و می توانید آن را با خامه و انواع میوه ها و پودر پسته و گردو و اسمارتیزهای رنگی تزئین نمایید.

طرز تهیه سوپ مرغ و سبزیجات خوشمزه و مفید برای سرماخوردگی

سوپ مرغ و سبزیجات یکی از مقوی ترین سوپ ها برای روز های سرد زمستون و سرما خوردگی می باشد. اما سوپ تاریخچه جالبی دارد به نقل قولی سوپ در سومین هزاره قبل از میلاد در مصر توسط فردی به نام منس پخته شد وی با دزدیدن مرغی از آشپزخانه فرعون آن را پخت ولی دستگیر شد و به نزد فرعون رفت مسلما اگر بوی سوپ به مشام فرعون نمی آمد او را اعدام می کردند اما فرعون چنان از سوپ خوشش آمد که برده منس را آشپز دربار خود انتخاب کرد. امروز طرز تهیه یک سوپ مرغ و سبزیجات خیلی خوشمزه را یاد می گیریم.

مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ و سبزیجات

سینه مرغ۴۰۰ گرم (نصف سینه)
پیاز۱ عدد
سیب زمینی۲ عدد
هویج۲ عدد
سیر۲ حبه
رب۲ ق غذا خوری
جعفری۱ لیوان
آبلمیوبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و قرمزبه مقدار لازم

طرز تهیه سوپ مرغ و جعفری

طرز تهیه سوپ مرغ و سبزیجات

مرحله اول (پخت مرغ)

ابتدا سینه مرغ را با پیاز یا برگ بو و نمک بگذارید تا نیم پز شود. سپس مرغ را ریش ریش کنید، آب مرغ را صاف کرده و برای سوپ نگه می داریم.

سیب زمینی و هویچ را مکعبی یا رنده کرده و کنار بگذارید.

مرحله دوم (تفت دادن پیاز)

پیاز را نگینی خرد کرده و با زردچوبه و فلفل سیاه تفت می دهیم تا طلایی شود سپس سیر رنده شده را اضافه می کنیم تا عطر سیر خارج شود و بعد رب را اضافه کرده، خوب هم می زنیم تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس هویج و سیب زمینی را اضافه کرده و مقداری تفت می دهیم و در آخر آب مرغی که در مرحله اول صاف کردیم را اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا هویج و سیب زمینی نیم پز شوند. سپس بعد از گذشت نیم ساعت مرغ های ریش ریش شده را اضافه می کنیم و دوباره زمان می دهیم تا سوپ خوب جا بیفتد و لعاب بی اندازد.

مرحله سوم (اضافه کردن جعفری)

بعد از اتمام زمان پخت، آبلیمو و نمک و فلفل قرمز سوپ را اندازه می کنیم و در آخر جعفری را به سوپ اضافه کرده و در ظرف سرو میریزید.

نکات و فوت و فن های سوپ مرغ و سبزیجات

  • اگر می خواهید سوپ مرغ خوشمزه ای داشته باشید آب مرغ را حذف نکنید.
  • می توان از عصاره مرغ بجای آب مرغ نیز استفاده کرد بدین صورت که عصاره مرغ را در آب جوش حل کنید و به سوپ اضافه کنید.
  • میزان استفاده از مرغ سلیقه ای می باشد و می توان کمتر یا بیشتر شود.
  • دقت کنید سوپ را به موقع از روی حرارت بردارید زیرا زمانی که سوپ سرد می شود دوباره غلیظ و سفت می شود.
  • می توان از رب بیشتری استفاده کرد و یا کاملا حذف کرد.
  • می توان از پوره گوجه به جای رب استفاده کرد.
  • می توان قارچ یا ورمیشل را به دستور اضافه کرد.
  • اگر سوپ را برای سرماخوردگی درست می کنید فلفل قرمز بیشتری استفاده کنید زیرا برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.
  • می توان از جو یا ماکارونی آلفابت نیز استفاده کرد.
  • همیشه آبلیمو را زمانی اضافه کنید که پخت سوپ تمام شده است.

طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه و عالی در قابلمه

ته چین مرغ یکی از خوشمزه ترین انواع ته چین می باشد. ته چین یک غذای ایرانی با تاریخچه جالبی می باشد. اینگونه می‌گویند که روزی یکی از طباخان درباری هنگام پخت چلو مرغ، افسار کار از دستش خارج می‌شود و چلو شفته شده و ته می‌گیرد. طباخ از ترس جان به زعفران متوسل می‌شود و مرغ خوراک را همراه ماست و تخم‌مرغ به چلو اضافه می‌کند تا شاید حاکم از سر تقصیراتش بگذرد. اینگونه اولین ته‌ چین متولد شد. ترکیب انواع ته چین ها از مخلوط ماست و تخم مرغ و زعفران می باشد. امروز یکی از خوشمزه ترین ته چین مرغ را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای ته چین مرغ زعفرانی

برنج۳ پیمانه
مرغ (سینه)۱ عدد
ماست یونانی یا ماست شیرین۲ لیوان
تخم مرغ۲ عدد
زعفران غلیظبه مقدار لازم
نمک و زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه ته چین مرغ

طرز تهیه ته چین مرغ در قابلمه

مرحله اول (پخت مرغ)

اول از همه مرغ رو با پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه و مقداری زعفران میپزیم و تکه تکه و یا ریش ریش میکنیم.
برنج را از چند ساعت قبل با نمک خیس میکنیم.
تخم مرغ را در کاسه ای می شکنیم و فلفل سیاه و زعفران سائیده شده را بهش اضافه میکنیم و خوب مخلوط و هم میزنیم.
حالا ماست سفت و پرچرب رو اضافه کنید، بهتره از ماست همزده یا ماست سون استفاده کنید چون در طعم ته چین بسیار اثر مطلوبی داره.
در پایان نمک اضافه و مواد رو هم بزنید و روی ظرف رو بپوشانید و حداقل برای ۲ ساعت در یخچال قرار بدید تا زعفران خوب رنگ بندازه و طعم مواد به خورد هم برود.

مرحله دوم (پخت ته چین مرغ)

حالا برنج رو آبکش کنید و صاف کرده و بعد به مواد ماست اضافه و مخلوط کنید.
کف قالب یا قابلمه مورد نظرتون را با روغن خوب چرب کنید.
نیمی از مواد ماست و برنج رو کف قابلمه بریزید و خوب پرس کنید و بعد مرغ های تکه شده رو روی اون بچینید.
در این مرحله بعد از چیدن مرغ ها با پشت قاشق کمی روی آنها فشار دهید تا به لایه برنج بچسبند در غیر این صورت بعد از پخت دو لایه ته چین از هم جدا می شوند.
بعد بقیه برنج رو روی مرغ ها بریزید و صاف کنید. بعد از پخت ته چین را در ظرف برگردانید و با زرشک از قبل تفت داده شده و خلال پسته و بادام تزئین کنید.