مهارت آشپزی

آموزش پخت لذیذترین غذاها

مهارت آشپزی

آموزش پخت لذیذترین غذاها

طرز تهیه کیک اسفنجی ساده و خوشمزه با فر برای خامه کشی مرحله به مرحله

کیک اسفنجی یکی از کیک های ساده و بسیار خوشمزه در سراسر جهان است که علاوه بر اینکه به عنوان عصرانه و صبحانه به همراه چای سرو می شود یک کیک پایه برای خامه کشی می باشد، کیک اسفنجی نوعی کیک نرم و لطیف و با پف زیاد است که از طریق هوادهی سفیده تخم مرغ تهیه می شود، کیک اسفنجی به عنوان پایه اکثر کیک های معمولی و کیک های تولد هم مورد استفاده قرار می گیرد. کیک اسفنجی در دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در آمریکا بسیار محبوب شد اما در سال ۱۶۱۵ رسپی به نام کیک اسفنجی توسط شاعری به نام Gervase markham نوشته شد ولی این دستور کیک بیشتر شبیه کلوچه بود و با گذشت زمان و تغییرات در رسیپی این کیک به شکل امروزی حاصل شد.

پودر کیک اسفنجی را می توانید به صورت آماده هم از فروشگاه ها تهیه کنید، البته اگر می خواهید طعم بهتری را تجربه کنید توصیه می کنیم کیک را به صورت خانگی خودتان درست کنید. این کیک خوشمزه را می توایند مانند انواع پنکیک ها به عنوان صبحانه هم استفاده کنید.

با مقدار موادی که در این دستور شیرینی پزی قرار گرفته است می توانید برای ۸ نفر کیک اسفنجی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کیک اسفنجی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با ما همراه باشید با آموزش طرز تهیه کیک اسفنجی ساده و خوشمزه با فر برای خامه کشی و تولد.


مواد لازم کیک اسفنجی ساده

  • تخم مرغ ۶ عدد
  • آرد ۲ پیمانه
  • پودر قند ۲ پیمانه
  • آب جوش ۱/۲ پیمانه
  • بیکینگ پودر ۱ ق چای خوری
  • وانیل ۱/۴ ق چای خوری
  • نمک ۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه کیک اسفنجی


دستور پخت کیک اسفنجی با فر برای خامه کشی و تولد


مرحله اول : آماده سازی

برای تهیه کیک ساده اسفنجی ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا زمانی که مایه کیک آماده شد برای گرم شدن فر معطل نشویم سپس تمام مواد اولیه را ۱ ساعت قبل از شروع کار داخل دمای محیط قرار می دهیم تا هم دمای محیط شوند. آرد و بیکینگ پودر را باهم مخلوط می کنیم و سه بار الک کرده تا سبک شود.

 

مرحله دوم : جداسازی زرده و سفیده

زرده و سفیده تخم مرغ را جدا می کنیم. سفیده ها را ابتدا با دور تند همزن بزنید تا کمی کف کند سپس ۱ پیمانه پودر قند را بتدریج اضافه کنید و با سرعت تند همزن بزنید تا به مرحله سافت پیک برسد یعنی زمانی که شما کاسه را بر می گردانید کیک از ظرف بیرون نریزد.


مرحله سوم : هم زدن زرده

زرده را به همراه وانیل و مابقی پودر قند داخل کاسه ریخته و با همزن بزنید تا از لختگی خارج شود و کرم رنگ شود سپس در ادامه آب جوش را سریع اضافه کرده و در این مرحله باید سرعت عمل داشته باشید و خیلی تند هم بزنید نباید لحظه ای صبر کنید زیرا زرده تخم مرغ به خاطر داغ بود آب پخته می شود و کار خراب می شود به قدری مواد را هم بزنید تا از روان بودن خارج شود و کمی کشدار شده.
 

مرحله چهارم : تهیه مایه کیک اسفنجی

سفیده تخم مرغ را با کمک لیسک به زرده تخم مرغ اضافه کنید و به صورت دورانی در یک جهت هم بزنید اصلا نباید پف سفیده را بگیرید سپس مخلوط آرد را طی سه مرحله به مواد اضافه کنید و دوباره با لیسک در جهت فولد کنید. یک قالب ۲۵ سانتی را کمربندی یا گرد ساده را کاغذ روغنی قرار دهید سپس مایه کیک را داخل قالب ریخته توجه داشته باشید ۱/۳ قالب باید پر باشد سپس قالب را ۳ بار به سطح بکوبید تا هوای آن گرفته شود.


مرحله پنجم : پخت کیک اسفنجی

قالب فر در فر از قبل گرم شده قرار دهید و دما را روی ۱۸۰ بمدت ۴۵ الی ۵۵ دقیقه تنظیم کنید بعد از اتمام زمان پخت کیک را با خلال دندان چک کنید و اگر نیاز بود زمان بیشتری دهید می توانید ۲ دقیقه گریل را روشن کنید تا سطح روی کیک نیز طلایی شود. کیک اسفنجی را به آرامی از قالب جدا کنید و بعد از خنک شدن می توانید از وسط به دو قسمت تقسیم کرده و کار خامه کشی و تزئین کیک را شروع کنید. نوش جان
 

نکات کلیدی در تهیه کیک اسفنجی خانگی

  1. اصلا نباید ذره ای زرده داخل سفیده باشد وگرنه به سختی فرم می گیرد.
  2. می توانید قبل از هم زدن سفیده پره های همزن را به مدت ۵ دقیقه داخل فریرز گذاشته تا کاملا سرد باشد.
  3. اگر تمایل داشتید کیک اسفنجی کاکائویی درست کنید پودر کاکائو را به زرده اضافه کنید و با آرد مخلوط نکنید.
  4. دیواره های قالب را بیشتر از ۱ سانت چرب نکنید وگرنه پف کیک را می گیرد.
  5. حتما از آرد شیرینی پزی و سفید برای تهیه کیک اسفنجی استفاده کنید.
  6. سرد بودن تخم مرغ از عوامل پف نکردن کیک اسفنجی می باشد.
  7. زمانی که زمان پخت تمام نشده است در فر را باز نکنید زیرا باعث خوابیدن پف کیک می شود.
  8. استفاده از قالب کوچک باعث می شود کیک پف خوبی کند ولی بدلیل نداشتن تکیه گاه بعد از پخت پفش بخوابد حتما از قالب با سایز مناسب استفاده کنید.
  9. اگر دمای فر بالا باشد سطح روی کیک ترک می خورد در واقع رویه کیک بر اثر دمای بالا سریع بسته می شود در حالی که کیک هنوز پف نکرده است به همین دلیل موقعی که کیک پف می کند سطح روی کیک را شکاف می دهد.
  10. برای پخت کیک اسفنجی داخل قابلمه ریخته و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و بمدت ۴۵ دقیقه اجازه می دهیم تا کیک پخته شود.
  11. می توانید شیر را بجای آب جایگزین کنید.

منبع : parsiday.com

طرز تهیه شیرینی نارگیلی خانگی خوشمزه و بازاری با پیمانه در فر

شیرینی نارگیلی خانگی یکی خوشمزه ترین شیرینی های ما ایرانی هاست که در عید نوروز پخته می شود. شیرینی نارگیلی را هم به مدل پفکی و هم آردی می پزند. برای داشتن شیرینی نارگیلی خانگی حتما سعی کنید مواد را با ترازو وزن کرده تا به نتیجه مطلوب برسید. سعی کنید پودر نارگیل را تازه تهیه کنید و حتما در یخچال نگه داری کنید زیرا پودر نارگیل بوی مواد اطرافش را به سرعت جذب می کند. حتما ان را در پلاستیک ضخیم قرار بدید. نکات طلایی شیرینی نارگیلی را انتها صفحه مطالعه کنید تا یک شیرینی خوب و بازاری را بتوانید در منزل به راحتی تهیه کنید. با ما همراه باشید با آموزش طرز تهیه شیرینی نارگیلی خانگی خوشمزه و بازاری با پیمانه در فر.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نارگیلی با پیمانه

پودر نارگیل چرب۱۵۰ گرم ( ۱ لیوان سر صاف + ۱ لیوان یک بند انگشت خالی )
سفیده تخم مرغ۱۵۰ گرم ( حدود ۵ عدد )
روغن مایع۹۰ گرم (حدود نصف لیوان)
شکر۳۰۰ گرم ( ۱ + ۱/۳ پیمانه )
وانیل۱/۸ ق چای خوری
آبلیمو۱٫۵ ق چای خوری

طرز تهیه و دستور پخت شیرینی نارگیل خانگی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی خانگی پفکی و بازاری

مرحله اول ( چرخ کردن مواد )

شکر و پودر نارگیل و نصف بیشتر سفیده و نصف بیشتر روغن را باهم در ظرفی مخلوط کنید و از چرخ گوشت رد کنید تا یکدست شود اگر چرخ گوشت نداشتید از غذاساز استفاده کنید بدین صورت که اول شکر و پودر نارگیل را داخل غذاساز ریخته و چند پالس بزنید تا ریز شود سپس روغن مایع سفیده را اضافه کنید و چند پالس زده تا مواد ریز و یکدست شوند.

مرحله دوم ( داغ زدن )

مواد را در ظرفی ریخته و روی بخار آب قرار داده (روش بن ماری ) و مدام به صورت دورانی هم بزنید تا کمی گرم شود. ظرف را از روی حرارت بردارید سپس باقی مانده سفیده و روغن مایع و وانیل و در آخر آبلیمو را اضافه کنید و دوباره مواد را روی بخار آب قرار داده و مدام و سریع هم بزنید. مراقب باشید مواد نباید قل بخورد زیرا شیرینی براق نمی شود. مواد روی شیرینی کم کم لعاب می اندازد و به غلظت فرنی می رسد وقتی به این حالت رسید انگشت خود را داخل مواد زده شکر باید کاملا ذوب شده باشد و دانه های شکر احساس نشود در این مرحله داغ زدن تمام می شود.

مرحله سوم ( پخت )

مواد را از روی حرارت برداشته و به ظرف دیگر منتقل کنید تا کاملا خنک شود ( به هیچ عنوان برای خنک شدن از یخچال استفاده نکنید). فر را در دمای ۱۸۰ درجه روشن کرده و بمدت ۱۰ دقیقه می گذاریم تا گرم شود، سپس داخل سینی فر کاغذ روغنی انداخته و کمی چرب کنید و با جسمی گرد روی کاغذ روغنی دایره های یک اندازه کشیده تا شیرینی هایی یک شکل و یک سایز داشته باشید (می توان چشمی هم مواد را ریخت) مواد شیرینی را داخل قیف ریخته و سر آن را قیچی کنید (نیاز به ماسور نیست) و با فاصله از هم روی دایره بریزید و در آخر نوک انگشت خود را چرب کرده و قسمت قله ای روی شیرینی صاف کنید سپس ۱۰ دقیقه با حرارت ۲۰۰ درجه بپزید و بعد از ان حرارت روی ۱۷۵ درجه قرار داده و ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا شیرینی پف کند و ترک دار شود سپس از فر خارج کرده صبر کنید تا خنک شود سپس از کاغذ روغنی را جدا کرده و میل نمایید.

نکات و فوت و فن های شیرینی نارگیلی خانگی

  • مهم ترین مرحله شیرینی نارگیلی داغ زدن آن است اگر درست انجام شود یک شیرینی براق و ترک خورده خواهید داشت.
  • اگر زمان داغ زدن موادتون زیادی شل بود کمی پودر نارگیل و اگر سفت شد کمی سفیده تخم مرغ ولی اگر تمام مواد اندازه شود نیازی نیست.
  • در مرحله داغ زدن مواد باید به گونه ای گرم باشد که انگشت را داخلش فرو کنید گرما را حس کند ولی نسوزد.
  • اگر زیاد مواد را داغ بزنید زیر شیرینی بعد از پخت فرو می رود.
  • حتما پودر نارگیل خوب و مرغوب تهیه کنید.
  • مرحله داغ زدن حدود ۴۵ دقیقه ممکن است طول بکشد.
  • دما در فرهای مختلف متفاوت است پس حتما شیرینی را چک کنید به محض طلایی شدن آنها را از فر خارج کنید.
  • در فر برقی ۲۰ درجه حرارت ها را کمتر کنید.
  • اگر مواد را در یخچال قرار بدهید مواد شیرینی خراب می شوند.
  • شیرینی ها را زیاد در فر نگذارید وگرنه خشک می شود.
  • این شیرینی بمدت ۱۰ روز در دمای محیط و ۲ ماه در فریزر قابل نگهداری می باشد.

منبع : آشمزی

طرز تهیه باقلا قاتق خوشمزه گیلانی با باقالی تازه و شوید خشک

باقلا قاتق یک غذای شمالی می باشد که طرفداران زیادی در تمامی نقاط کشور عزیزمان ایران دارد. باقلا قاتق برای شمالی های عزیز به عنوان یک وعده ی اصلی غذایی می باشد و در بیشتر مراسمات و مجالس با باقلا قاتق نیز از مهمان هایشان پذیرائی می کنند. باقلا قاتق اصل را فقط در شمال می توانید پیدا کنید آن هم به دلیل استفاده از تخم اردک و سبزی مخصوص که بیشتر در خود مناطق شمال یافت می شود. اما برای تهیه باقلا قاتق گیلانی در منزل خودتان هیج جای نگرانی نیست و نیازی به شمال رفتن ندارد به این دلیل که در این پست برای شما دوستان و عزیزان طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی را آورده ایم. شاید همان عطر و طعم را نداشته باشد ولی بسیار نزدیک به اصل این غذای دلمزه می باشد. با ما همراه باشید با طرز تهیه باقلا قاتق خوشمزه گیلانی با باقالی تازه و شوید خشک .

مواد لازم برای تهیه باقلا قاتق گیلانی

  • پاچ باقالا یا باقالای کشاورزی ۵۰۰ گرم
  • تخم اردک و یا تخم مرغ ۳ عدد
  • شوید خشک ۵ قاشق غذا خوری
  • روغن زیتون ۱ فنجان
  • سیر ۱ بوته
  • آب ۱ لیتر
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه باقلا قاتق

طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی  با باقالی تازه و شوید خشک

مرحله اول: آماده سازی سیر

ابتدا سیر را پوست گرفته و به کمک کارد  آشپز خانه حبه های سیر را کمی فشار دهید. سپس در کمی روغن بر روی حرارت تفت دهید تا فقط بوی سیر بلند شود. از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: آماده سازی باقالی

باقالا را پاک کرده و در یک کاسه بزرگ به همراه مقداری که آب روی باقالاها را بگیرد آب بریزید . به مدت ۱ شب زمان دهید تا باقالا خیس بخورد. بعد از گذشت این مدت زمان، باقالاها را آبکشی کرده و کنار بگذارید.

 

مرحله سوم: شوید

شوید را به مانند سیر، در یک ظرف ریخته به همراه کمی روغن بر روی حرارت تفت دهید و با بلند شدن عطر شوید، ظرف را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

 

مرحله چهارم: آماده سازی باقلا قاتق

پس از این که تمامی مراحل آماده شد، وقت آن است که یک قابلمه مناسب برداشته و سیر را به همراه باقالا ها داخل قابلمه بریزید و با هم تفت دهید. ادویه های لازم را اضافه کرده و سپس شوید را به همراه آب و روغن زیتون به باقلا قاتق اضافه کنید و زمان دهید تا به مدت ۱ ساعت همه مواد باهم بپزند.

 

مرحله پنجم: تخم مرغ

وقتی باقالا ‌ها پخته شدند و آب خورش کمی تبخیر شد و به غلظت اقتاد، تخم مرغ ‌ها را داخل خورش بشکنید و بدون نیاز به هم زدن تخم مرغ ها درب قابلمه خورش باقلا قاتق را بگذارید تا تخم مرغ‌ ها خوب سفت شوند. همچنین اگر مایلید می‌توانید به تعداد نفرات تخم مرغ اضافه کنید.

 

مرحله ششم: پایان کار

وقتی خورش شروع به روغن انداختن کرد و تخم مرغ‌ ها سفت شدند، باقلا قاتق شما آماده است. خورش باقلا قاتق را همراه کته، سیر، زیتون پرورده و ترشی سرو کرده و نوش جان کنید.

 

نکاتی در مورد تهیه باقلا قاتق مجلسی

  1. برای تهیه باقلا قاتق اگر در شهر های شمالی زندگی نمی کنید فقط می توانید از لوبیا سفید کشاورزی نیز استفاده کنید.
  2. برای عطر و طعم بهتر باقلا قاتق نیز می توانید هنگامی که برنج را به صورت آبکش عمل می آورید و همینطور ماکارونی را تهیه می فرمائید لعاب آنها را هنگام آبکش دور نریزید و در انواع خورش ها و همینطور باقالا قاتق نیز استفاده نمائید.
  3. همینطور می توانید هنگامی که مرغ و یا گوشت میپزید از آب آنها نگه داشته و در تهیه باقالاقاتق استفاده کنید.
  4. اگر دسترسی به تخم اردک دارید در تهیه باقلا قاتق از تخم اردک استفاده کنید و در غیر اینصورت از تخم مرغ استفاده نمائید. در هنگام شکستن تخم مرغ در خورش آنها را هم نزنید.
  5. سیر و شوید را زیاد تفت ندهید زیرا تلخ میشوند.
  6. برای پخت بهتر باقالا، آن را از شب قبل خیس کنید.
  7. باقالا قاتق در شهرهای مختلف شمال به روش های مختلف تهیه میشود و ما در پارسی دی طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی را آماده کرده ایم.
  8. باقالا قاتق را می توانید به همراه ماهی شور شمالی و همینطور ماهی دودی شمالی نیز نوش جان بفرمائید.

منبع : parsiday.com

طرز تهیه کیک هویج و گردوی خوشمزه و مجلسی در خانه

کیک هویج یک از محبوب ترین کیک های موجود در بازار است. کیک هویج در سالیان خیلی دور طبخ می شده و از هویج به عنوان یک شیرین کننده برای کیک استفاده می کردند و بعد ها از شکر هم برای شیرین کنندگی استفاده کردند. جالب است بدانید خواص هویج با پختن از بین نرفته و بیشتر هم می شود. استفاده از مغز گردو در این غذا نیز باعث طعم بیشتر در این کیک می شود. تمروز  قصد داریم تا طرز تهیه کیک هویج و گردو را به شما آموزش دهیم. این رسپی از بخش آشپزی  وب سایت سلام دنیا گرفته شده است. 

مواد لازم برای کیک هویج و گردو
  • آرد 3 پیمانه
  • شکر 1 پبمانه
  • شیر 1/2 پیمانه
  • روغن 1/2 پیمانه
  • هویج رنده شده 1 پیمانه
  • گردوی خرد شده 1/2 پیمانه
  • تخم مرغ 4 عدد
  • بیکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
  • وانیل شکری 1/2 قاشق چایخوری
دستور پخت کیک هویج و گردو
طرز تهیه کیک هویج و گردو

1. طرز تهیه کیک هویج با گردو
ابتدا تخم مرغ، شکر و وانیل را مخلوط کرده و به مدت 7 دقیقه با دور تند همزن می زنیم.

2. مرحله دوم کیک هویج
حالا روغن و شیر را افزوده و فقط در حد مخلوط شدن با همزن بزنید.

3. مرحله سوم
مواد خشک شامل آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و به تدریج روی مواد الک می کنیم و با لیسک شیرینی پزی به صورت دورانی مخلوط می کنیم. حالا هویج و گردو را به مواد افزوده و دوباره مخلوط می کنیم حالا مواد کیک ما آماده پخت است.

4. مرحله چهارم
داخل قالبی را با کره یا روغن جامد چرب کنید و با الک آرد پاشی کنید. حالا از مواد آماده شده کیک داخل قالب ریخته روی آن را صاف کنید.

5. مرحله پنجم
قالب را در فر گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 50 دقیقه بپزید. البته بعد از گذشت 40 دقیقه با خلال چوبی تست کنید. اگر چیزی به خلال نچسبید کیک آماده است و می توانید از فر خارج کنید.

6. مرحله آخر پخت کیک هویج و گردو
حالا کیک را بلافاصله از قالب خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس با هویج، گردو و پودر قند به دلخواه تزیین و نوش جان کنید.

طرز تهیه کاپ کیک فنجانی وانیلی ساده و خوشمزه خانگی با فر

کاپ کیک یا کیک فنجانی را برای اولین بار، یک قنادی آمریکایی در سال 1919 طبخ کرد. از آنجایی که این کیک ها با استقبال زیادی رو به رو شدند که حتی روزی را در تقویم به نام روز کاپ کیک ثبت نمودند. از این کیک های زیبا برای انواع جشن ها استفاده می شود و با 15 طعم های مختلف به بازار ارائه می شوند. امروز قصد داریم تا طرز تهیه کاپ کیک فنجانی را به شما آموزش دهیم. 


مواد لازم برای کاپ کیک

  • آرد: 12 قاشق غذا خوری
  • شیر: 10 قاشق غذا خوری
  • روغن مایع: 6 قاشق غذا خوری
  • شکر: 6 قاشق غذا خوری
  • بیکینگ پودر: 1 قاشق غذا خوری
  • وانیل: 1/8 قاشق چایخوری
  • تخم مرغ: 2 عدد

طرز تهیه کاپ کیک وانیلی

دستور پخت کاپ کیک

1. طرز تهیه کاپ کیک خانگی

ابتدا تمام مواد خشک به غیر از شکر را با هم مخلوط کرده و آماده می گذاریم.

2. مرحله دوم

حالا تخم مرغ و شکر را به مدت 5 دقیقه خوب با هم مخلوط می کنیم. سپس مواد خشک را به تدریج به مایه کیک اضافه کرده و با لیسک به آرامی مخلوط می کنیم. تا هیچ گلوله ای باقی نماند.

3. مرحله سوم

در این مرحله، مواد آماده شده را داخل کپسول های کاغذی ریخته و مواد را تا 2/3 قالب پر کنید.


4. مرحله آخر پخت کیک فنجانی

حالا قالب ها را داخل سینی فر چیده و به مدت 15 تا 25 دقیقه در فر داغ شده با 175 درجه سانتی گراد بپزید. (بعد از گذشت 15 دقیقه تست کنید اگر پخته بود از فر خارج کنید) و نوش جان کنید.


منبع:  وب سایت سلام دنیا